محرمیت نسب اهدای جنین
صفحه نخست

هزینه ها:
تا یک ربع مشاوره تلفنی  ۱۵۰ هزار تومان.
تا نیم ساعت مشاوره تلفنی  ۲۰۰ هزار تومان.
تا نیم ساعت مشاوره تصویری  ۵۰۰ هزار تومان.

همکاران متخصص در موضوع شما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.
در صورت ضرورت، با مساعدت همکاران گرانقدر و فهیم، مشاوره فوری امکانپذیر شده هست.

در مشاوره و سپردن پرونده و اخذ وکیل:
مشخصات موکل، شهر ، موضوع ، مشکل، خواسته، توضیح کلی کوتاه لازم هست.​​​​​​​
عزيزاني که مي خواهند از خدمات مشاوره رايگان استفاده کنند لطفا در قسمت موضوع، کلمه مشاوره رايگان با موضوع خود رو ثبت بفرمايند.

واريز وجه خدمات

 ازدواج با فرزند خوانده، رفتار متعارضِ خلاف حسن نیت

 

 ازدواج با فرزند خوانده، رفتار متعارضِ خلاف حسن نیت

     طبق نظر مشهور، چون فرزند خوانده، فرزند واقعی نیست پس زنش هم به تبع، عروس نیست و ازدواج با زنِ فرزند خوانده، پس از طلاق وی منعی ندارد. فلذا مشهور فقها و قانون گذار در تبصره ماده (26) قانون حمایت ازکودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست مصوب 1392، پارا فراتر گذاشته و با قیاس که چون فرزند خوانده، پسر واقعی نیست و با زنش بعد از طلاق می شود ازدواج کرد، پس دخترخوانده هم، دختر واقعی نیست پس می شود با دختر خوانده ازدواج نمود.

ماده۲۶ـ هرگاه سرپرست درصدد ازدواج برآید، باید مشخصات فرد مورد نظر را به دادگاه صالح اعلام نماید. درصورت وقوع ازدواج، سازمان مکلف است گزارش ازدواج را به دادگاه اعلام تا با حصول شرایط این قانون، نسبت به ادامه سرپرستی به صورت مشترک و یا فسخ آن اتخاذ تصمیم نماید.

تبصره ـ ازدواج چه در زمان حضانت و چه بعد از آن بین سرپرست و فرزندخوانده ممنوع است مگر اینکه دادگاه صالح پس از اخذ نظر مشورتی سازمان، این امر را به مصلحت فرزندخوانده تشخیص دهد.

برای تبیین اینکه، نظریه یاد شده و قانون مذکور خلاف شرع است به مبانی استنتاجی نظریه و ماده قانونی مذکور مراجعه کرده و با شرح جزئیات مبنای این حکم، سعی در اثبات نادرستی آن و ارائه بینش صحیح برای مخاطب تا با اطلاع از ماهیت ماوقع، قضاوت شایسته ای از موضوع داشته باشد.

سورة الأحزاب - آیه مبارکه 37

وَإِذْ تَقُولُ لِلَّذِي أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَأَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَاتَّقِ اللَّهَ وَتُخْفِي فِي نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْدِيهِ وَتَخْشَى النَّاسَ وَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَاهُ فَلَمَّا قَضَى زَيْدٌ مِنْهَا وَطَرًا زَوَّجْنَاكَهَا لِكَيْ لَا يَكُونَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فِي أَزْوَاجِ أَدْعِيَائِهِمْ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَرًا وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا ﴿۳۷

«و (یاد کن) وقتی که با آن کس که خدایش نعمت اسلام بخشید و تواش نعمت آزادی (یعنی زید بن حارثه، به نصیحت) می‌گفتی برو زن خود را نگه دار و از خدا بترس (و طلاقش مده)، و آنچه در دل پنهان می‌داشتی (که زینب را بگیری و حرمت ازدواج با زن پسر خوانده را که در جاهلیّت بود منسوخ کنی) خدا می‌خواست آشکار سازد و تو از (مخالفت و سرزنش) خلق می‌ترسیدی و از خدا سزاوارتر بود بترسی. پس (بدین غرض) چون زید از آن زن کام دل گرفت (و طلاقش داد) او را ما به نکاح تو در آوردیم تا مؤمنان در نکاح زنان پسرخوانده خود که از آنها کامیاب شدند(ǀ) (و طلاق دادند) بر خویش حرج و گناهی نپندارند، و فرمان خدا انجام شدنی است».(ترجمه استاد مکرم، الهی­قمشه­ای)

«و تو، به آن مرد كه خدا نعمتش داده بود و تو نيز نعمتش داده بودى، گفتى: زنت را براى خود نگه‌دار و از خداى بترس. در حالى كه در دل خود آنچه را خدا آشكار ساخت مخفى داشته بودى و از مردم مى‌ترسيدى، حال آنكه خدا از هر كس ديگر سزاوارتر بود كه از او بترسى. پس چون زيد از او حاجت خويش بگزارد، به همسرى تواش درآورديم تا مؤمنان را در زناشويى با زنان فرزندخواندگان خود، اگر حاجت خويش از او بگزارده باشند(ǁ)، منعى نباشد. و حكم خداوند شدنى است».

 

1-  اگر حاجت خويش از او بگزارده باشند(ǁ) - که از آنها کامیاب شدند(ǀ)(و طلاق دادند) - إِذَا: ظرف است براى مستقبل و متضمن معناى شرط است؛؛؛ یعنی باید "فرزند خوانده" ازدواج کرده باشد و بعد از زندگی ممتد(کامیاب شدند)؛ طلاق داده باشند.

2-  باید از سد این آیه­ی کریمه(آیه 152 سوره انعام) گذشت که می فرماید: هرگز به مال(دارایی) یتیم نزدیک نشوید مگر به قصد اصلاح! ؛ چرا که در مورد موضوع بحث(ازدواج با "فرزند خوانده")، احساس سودجویی مبرهن است.

3-  باید از سد این آیه­ی معظم گذشت؛ آیه 9 سوره مبارکه نساء، هشدار می دهد که کسانی که می ترسند بمیرند و فرزند صغیری از ایشان بماند و برایشان ترس و نگرانی دارند ؛ باید نیکوکاری در پیش گیرند. چرا که همه ما ممکن است در اثر جنگ و حوادث طبیعی و غیره این احتمال وجود دارد که غیر مترقبه بمیریم و فرزندان صغیری داشته باشیم که نیاز به حمایت و سرپرستی دارند و به هیچ وجه نمی پسندیم که کسی که سرپرستی فرزندمان را برعهده گرفته و (وقتی فرزندمان) بزرگ شده، (از طرف وی) مورد استعمار واقع شود و آینده و رشد و شکوفایی و حق انتخاب و حق زندگی دلخواه، در اثر اغفال و نفوذِ*سرپرست، نابود شود. پس باید چیزی که برای خود از آن می ترسیم و نمی پسندیم ؛ برای دیگران هم نخواهیم!

4-      آیه 2 سوره نساء: «و اموال یتیمان را (هنگامی که به حد رشد رسیدند) به آنها بدهید! و اموال بد(خود) را، با اموال خوب(آنها) عوض نکنید! و اموال آنان را همراه اموال خودتان (با مخلوط کردن یا تبدیل نمودن) نخورید، زیرا این گناه بزرگی است!»   

وَلَا تَتَبَدَّلُوا الْخَبِيثَ بِالطَّيِّبِ ؛؛؛ وقتی "فرزند خوانده" به جوانی پای مینهد ؛ سرپرست به پیری نزدیک میشود ؛ و ترکیب این دو ؛ جوان و پیر؛ شاید مثال خوبی برای (وَلَا تَتَبَدَّلُوا الْخَبِيثَ بِالطَّيِّبِ) باشد.

5-  آیه 3 سوره نساء : «و اگر می‌ترسید که (بهنگام ازدواج با دختران یتیم،) عدالت را رعایت نکنید، (از ازدواج با آنان، چشم‌پوشی کنید و) با زنان پاک (دیگر) ازدواج نمائید، ...»

تا کسانی که پول و قدرت و نفوذ دارند در مواجهه با کسانی که سرپرست و خواهان(دوست) و مشاور امینی ندارند ؛ در حق ضعیف، اجحاف نشود و مورد اغفال و بی عدالتی واقع نشود.

6-  وقتی برای ازدواج با زنِ فرزند خوانده، لزوم برقراری شرطی تاکید می شود(إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَرًا) به طریق اولی برای ازدواج با خود فرزندخوانده لزوم رعایت آن شرط، بیش از پیش احساس می شود. کلمه «وَطْر» به معنای نیاز و حاجت مهم است و فقط 2 بار در قرآن کریم آمده و هر دو هم برای تاکید در این آیه آمده است. و تعبير« قضاي وطر» كه در لغت به معني "به پايان بردن حاجت " مي باشد در عبارت "إِذَا قَضَوْاْ مِنْهُنَّ وَطَراً " کنايه است از بهره­مندي، و همخوابگي. و مراد از «قَضی زَیْدٌمِنْهاوَطَراً» آن است که زید، دیگر حاجتی نسبت به او برایش نماند و زینب را طلاق داد و نظرش را از او برید. پس برای تجویز ازدواج با فرزندخوانده حداقل باید این شرط محقق باشد یعنی دخترخوانده، ازدواج کند و بعد از ازدواج و اینکه حاجتی نسبت به همسرش در او نباشد و کامیاب شده باشد و طلاق گرفته باشد، بعد از حاصل شدن این شرط اگر موانع دیگری نباشد شاید بتوان به ازدواج با سرپرست، مجوز داد.

شخصی که با قصد نیکی سرپرستی فرزندخوانده را به عهده می گیرد با آهنگ و قصد ازدواج با وی و به تبع آن تباهی آینده وی و زایل نمودن «حق انتخاب و پیشرفت و پیشبرد اهداف»، رفتار متعارض با قصد ابتدایی مفروض سرپرست در احسان و نیکی به فرزندخوانده است و طبق توضیحات و استنادات قرآنی بر خلاف حسن نیت به نظر می رسد.

 

# گروه وکلای حقوق بشر

#  hr-l.ir

# وکیل برجسته، وکیل درجه یک

# وکیل تاپ، وکیل موفق

# مشاورحقوقی برجسته

# وکیل، مدافع، دادخواه، دادگستر، وکیل مدافع

#  تهران وکیل، وکیل کرج، وکیل پایه یک دادگستری،  وکیل پایه یک،  وکیل خوب، بهترین وکیل

# وکیل کیفری، مشاوره حقوقی تخصصی و حرفه ای، وکیل حقوقی، وکیل خانواده

# یک وکیل خوب و با تجربه

#  وکیل مهریه طلاق خانواده کیفری حقوقی ملکی 

# وکیل پایه یک دادگستری با تجربه

# پیگیری کلیه دعاوی حقوقی و کیفری توسط بهترین وکلای پایه یک دادگستری

#مشاوره حقوقی 24 ساعته · وکیل متخصص امور کیفری · مشاوره با وکیل خانواده           

# دریافت آسان ترین و فوری ترین مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان 24 ساعته با وکیل پایه یک دادگستری، با امکان دریافت ارزان ترین مشاوره حقوقی تلفنی شبانه روزی

# قبول وکالت و مشاوره حقوقی به صورت حضوری و تلفنی در زمینه های مختلف حقوقی ، کیفری ، خانواده ، املاک و امور حسبی

# گروه وکلای حرفه ای وکلای حقوق بشر با مجوز رسمی کانون وکلای دادگستری مرکز

# وکیل سایبری ایران، وکیل دادسرای جرایم رایانه ای پلیس فتا، وکیل فضای مجازی اینستاگرام تلگرام واتساپ، وکیل جرایم اینترنتی، وکیل کسب و کار

 

 

 

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

​​​تلفن:
327 960 190 09
​​​​​​​723 960 190 09