جنبه ایجابی و سلبی اصل حسن نیت
امّا در یک تعریف بر مبنای اینکه حسن نیت را حالتی درونی و مبتنی بر قصد و باورِ درست دانستهاند دو جنبهی ایجابی و سلبی برای آن ذکر کردهاند. جنبهی ایجابی به معنای قصد و باور درست و پسندیده و جنبهی سلبی به مفهوم خودداری از حیله، اغفال و کتمان واقع و پرهیز از تحصیل هرگونه امتیاز نامعقول دیگر است که این تعریف نشان میدهد که تعاریف ابتدایی، با سکوت از کنار وجه دوّم حسن نیت یعنی حسن نیت به معنای صداقت و رعایت امانت و حفظ اعتماد و یا بهطور کلّی اجتناب از هرگونه حیله، گذشتهاند.
تعریف نهایی اصل حسن نیت
به نظر می رسد می توان در تعریف نهایی و برگزیده، حسن نیت را به این شرح تعریف کرد: حسن نیت به عنوان یک حالت درونی و ذهنی عبارت است از داشتن صداقت، درستکاری، قصد و هدف نیکو و اعتقاد درونی فرد به صحت عمل خود از مرحله قبل از انعقاد قرارداد تا اجرای کامل قرارداد.
به نظر نگارنده در تعریف جامع «حسن نیت» چنین به نظر میرسد «فکر طرف تاثیرگزار در ایجاد و اجرای تعهد، در نگاه به درون(نفس خویش) و بیرون(که بروز مادی پیدا میکند) که حامل صداقت، قصد و اراده نیکو از مذاکره تا اتمام اجرا که خالی از خدعه و پنهانکاری و کمکاری است».
مبنای حسن نیت
هدف اخلاق رفع رذیلت ها و ایجاد جامعه فاضله است. حسن نیت به عنوان قاعده اخلاقی در مورد رفتار اشخاص قضاوت می کند. سوءنیت ناپسند و حسن نیت فضیلت شمرده می شود. با حاکمیت حسن نیت در حقوق، قواعد آن شکل اخلاقی به خود می گیرد. لیکن حکومت حسن نیت و طرد سوءنیت فقط به دلیل حکومت اخلاق در قواعد حقوقی نیست، بلکه باید مصلحت عالی را جست. اعتماد مبنا و اساس روابط حقوقی را تشکیل می دهد و الزامات حقوق باید از این اعتماد حمایت کند، در گسترش آن اهتمام ورزد. حمایت از حسن نیت، حمایت از اعتماد عمومی را به همراه دارد.
رابطه رفتار متعارض با اصل حسن نیت
مفهوم اصل حسن نیت و رفتار متعارض رابطه تنگاتنگی با هم دارند به طوری که هر آنچه مخالف با اصل حسن نیت است، رفتار متعارض به شمار می رود.
نتیجه و آثار مادی عدم رعایت حسن نیت، رفتار متعارض است. که در قالب عمل حقوقی، واقعه حقوقی، ترک فعل و ... نمود پیدا میکند.
سابقه پیدایش و بروز اصل حسن نیت
«اصل حسن نیت از زمان روم باستان وارد حقوق شد و در حقوق جدید نیز در فرانسه با گسترش روابط بازرگانی در قرن شانزدهم میلادی گرایش بیشتری نسبت به این اصل پدید آمد. جابر در رسالهی خود را در سال ۱۸۹۹ در دانشگاه پاریس به آثار مدنی حسن نیت اختصاص داد و در قرن اخیر نیز رسالهی دکترای ریپر با عنوان «قاعدهی اخلاقی در تعهدات مدنی» به این اصل پرداخته است.
ضرورت اجرای با حسن نیت از مقولاتی است که در حقوق همه کشورهای حقوق نوشته و حتی آمریکا به صراحت مقرر شده است. در این زمینه، قوانین مدنی فرانسه و آلمان پیشگام بوده، از سابقه طولانی برخوردارند».
به هر حال در یافتن قدمت ظهور اصل حسن نیت در جوامع، قطعا ایرانیان جزء پیشگامان این فرهنگ والا بودند با دقت در سه جملهی «پندار نیک؛ گفتار نیک و کردار نیک» که از دوره زرتشتیان به جای مانده و همچنین با تامل در منشور کوروش که حسن نیت در به رسمیت شناختن آزادی و صلح برای همگان، در آن کتیبه، مشهود است؛ بدون هیچ تعصبی ایرانیان را سرآمد در این عرصه معرفی میکند ولی با توجه به اینکه ادیان آسمانی همه بر حول اخلاق تکیه و حرکت می کردند در نظر قوی به نظر میرسد که پیدایش و بالندگی چنین مفهومی در زمان جهل و بی دانشی تاریخ بشر، به ادیان آسمانی برسد و در این بین نقش دین اسلام که پیامبرش، هدف از بعثت خویش را تکمیل مکارم اخلاقی عنوان میکند، برجسته هست. هرچند که مسلمانان در عمل ممکن است انحرافاتی از این محور داشته باشند ولی نقش دین اسلام و پیامبر و فرزندان ایشان در شکوفایی مباحث اخلاقی در برههای از تاریخ قطعا برجسته و ممتاز بوده است. در حدیث معروفی از پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله می خوانیم: «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق؛ من تنها برای تکمیل فضایل اخلاقی مبعوث شده ام».
شایسته است به آیاتی از قرآن کریم، در اثبات مدعای فوق اشاره گردد:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ ...
اى كسانى كه ايمان آورده ايد به قراردادها[ى خود] وفا كنيد... سوره مائده – آیه1
بَلَى مَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ وَاتَّقَى فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ ﴿۷۶﴾ سوره آل عمران – آیه76
آرى هر كه به پيمان خود وفا كند و پرهيزگارى نمايد بى ترديد خداوند پرهيزگاران را دوست دارد.
وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا
و به مال يتيم جز به بهترين وجه(حسن نیت) نزديك مشويد تا به رشد برسد و به پيمان [خود] وفا كنيد زيرا كه از پيمان پرسش خواهد شد. سوره الاسراء - آیه34
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ﴿۲﴾ سوره الصف – آیات 2 -3
كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ ﴿۳﴾
اى كسانى كه ايمان آورده ايد چرا چيزى مى گوييد كه انجام نمى دهيد (۲)
نزد خدا سخت ناپسند است كه چيزى را بگوييد و انجام ندهيد (۳)
لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ ﴿۱۷۷﴾ سوره البقره – آیه 177
نيكوكارى آن نيست كه روى خود را به سوى مشرق و [يا] مغرب بگردانيد بلكه نيكى آن است كه كسى به خدا و روز بازپسين و فرشتگان و كتاب [آسمانى] و پيامبران ايمان آورد و مال [خود] را با وجود دوست داشتنش به خويشاوندان و يتيمان و بينوايان و در راهماندگان و گدايان و در [راه آزاد كردن] بندگان بدهد و نماز را برپاى دارد و زكات را بدهد و آنان كه چون عهد بندند به عهد خود وفادارانند و در سختى و زيان و به هنگام جنگ شكيبايانند آنانند كسانى كه راست گفته اند و آنان همان پرهيزگارانند
جایگاه اجتماعی حسن نیت
حسن نیت بهعنوان یکی از مفاهیم مرتبط بااخلاق، ارزشی اجتماعی است؛ اجتماعی بودن از این حیث که نمیتوان جامعهای را پیدا کرد که در آن حسن نیت داشتن، نه یک ارزش، بلکه ضد ارزش باشد. در جامعهای که حسن نیت حاکم است تنظیم روابط حقوقی، مطمئنتر، سادهتر و کمهزینهتر خواهد بود. درصورتیکه معیار تنظیم روابط حاکمیت حسن نیت باشد دیگر لازم نیست طرفین قرارداد برای هر واقعهای که ممکن است در آینده پیش آید در حین انعقاد قرارداد پیشبینیهای لازم را انجام دهند که خودبهخود باعث افزایش هزینهها میشود. ازاینرو در کشورهایی که حسن نیت بهعنوان یک اصل کلی حقوقی شناخته میشود حجم قرارداد بسیار کوچکتر از کشورهایی است که در آن حسن نیت به رسمیت شناختهنشده است. بهعلاوه، شناسایی اصول کلی حقوقی همچون حسن نیت به دادگاهها مجال بیشتری برای ایفای نقش در موارد سکوت، ابهام، اجمال و نقص قرارداد میدهد و از این طریق خلأهای محتمل قراردادی با مداخله دادگاه پر میشود.
ضابطه و معیار تشخیص حسن نیت
ضابطه تشخیص و معیاری واحد برای حسن نیت وجود ندارد. برخی معیار شخصی را می پذیرند که بر اساس آن، حسن نیت در هر مورد، متفاوت خواهد بود و عده ای دیگر ضابطه نوعی را ملاک قرار می دهند که شرایط و اوضاع و احوال متغیر در تشخیص آن دخیل نیست و وضعیت متعارف تعیین کننده است. با این اوصاف در پاره ای از نظام های حقوقی در حقوق اموال، حسن نیت را تابع ضابطه شخصی دانسته اند، زیرا در اموال وضعیت روحی شخص از حیث علم و جهل به عیوب، یا عنوان نقش مهمی دارد. در حالی که در حقوق قرارداد ضابطه حاکم بر حسن نیت را نوعی دانسته، و گفته اند که حسن نیت در قراردادها به شخص طرفین وابسته نیست، بلکه به ارزش های مستقل از آنان ارتباط دارد.
تاثیر فرهنگ و نفوذ قانون در رعایت یا عدم رعایت حسن نیت
در کنار فرهنگ حاکم و نفوذ قانون، قطعا«حسن نیت» طرفین در زمان بنای معامله و تعهد، موثرترین فاکتور در احتمال رفتار متعارض طرفین در آینده در مرحله اجرا است.
درست است که حسن نیت در زمان بنای تعهد، در احتمال رفتار متعارض در مرحله اجرا موثر است ولی آنچه که اهمیت بسزایی دارد پشتوانه و ضمانت اجرای دوام و ثبات حسن نیت مذکور تا اجرای کامل تعهد است. به عنوان یک شهروند، آنچه که در جامعه جریان دارد حاکی از آن است که اگر پشتوانه و عامل ایجاد حسن نیت در طرفین، از استحکام و قدرت ثبات کافی برخوردار نباشد، شهروندان به راحتی با بهانه های واهی یا با استناد به تقصیرهای جزئی طرف مقابل و یا با استفاده از گریزگاههای قانونی، از حسن نیت مفروض در زمان انعقاد قرارداد فاصله گرفته و از عمل نمودن به تعهدات به نحو احسن، شانه خالی می کنند. این پشتوانه و ضمانت اجرای دوام و ثبات حسن نیت، ممکن است دین و مذهب باشد یا وجود روحیه قانون گرایی و اخلاق گرا در متعاقدین و یا فرهنگ حاکم بر جامعه باشد که چقدر حساسیت نسبت به موضوع دارد و همچنین ضمانت های اجرایی که در قانون پیش بینی شده می تواند در موضوع مورد اشاره موثر باشد. اما با توجه به مشاهدات و تجربه و تحلیل عقلانی و استنباط از هنجارها و وقایع رخدادی در جامعه به این فهم می رسیم که هم قانون ما را می توان به راحتی دور زد و همچنین دین و مذهب را به عنوان ابزاری برای پیشبرد مقطعی خواسته ها، گرو گرفت و روحیه قانون گرایی و اخلاق گرا، هم در اثر مشکلات و فشارهایی که بر دوش فرد متعهد سنگینی می کند، این روحیه و اخلاق گرایی را سست کند ولی آنچه که مهمترین ضمانت اجرایی برای ثبات حسن نیت مفروض در ابتدای معامله و تعهد است، فرهنگ حاکم بر جامعه و نگاه جامعه به قضیه است. چراکه اگر فرهنگ حاکم بر جامعه، تخلف از حسن نیت را وقیح به شمار آورد و فرار از حسن نیت با هدف تدارک سود بیشتر برای خود و یا عدم رعایت حسن نیت را به قصد جلوگیری از خسارت احتمالی، هوشمندی و رفتار بجا و حق خویش، به حساب نیاورد و ضمانت تخلف از این فرهنگ حاکم، سنگین باشد و موجب ترد متخلف از جامعه شود، آن موقع؛ قطعا ما رفتار بر خلاف حسن نیت را به شکل بسیار معدودی در جامعه شاهد خواهیم بود.
آیا از عدم اقتباس بند3 ماده 1134 قانون مدنی فرانسه و درج نشدن آن در ماده 219 قانون مدنی، نفی حسن نیت در قراردادها استنباط می شود؟
« دربند ۳ مادهی ۱۱۳۴ قانون مدنی فرانسه آمده است: «قراردادها باید با حسن نیت اجرا گردند». مؤلفان فرانسوی در تفسیر این بند گفتهاند: حسن نیت، دوست داشتن طرف دیگر قرارداد همچون برادر است و دو معنا را برای این اصطلاح ذکر کردهاند: ۱- صداقت در انعقاد و اجرای اعمال حقوقی. ۲- باور نادرست و بدون تقصیر به وجود یا عدم یک واقعه، یک حق یا یک قاعدهی حقوقی».
به نظر می رسد قانونگذار در آن برهه از قانون گذاری به دلیل روشن نبودن؛ ابعاد و مفهوم حسن نیت به معنی کلمه و چگونگی ایجاد ضمانت اجرا. و عدم؛ تشریح و وجود منابع و نظریات مقبول علمی. و تردید در پذیرش و پذیراندن و جا افتادن منطقی «حسن نیت»، ترجیح داده از آوردن مفهومی مبهم که قابل دفاع و امکان پاسخ جامع به سوال های احتمالی در مرحله اجرا در آن زمان نبوده، در ماده 219 قانون مدنی اجتناب نموده است و این عدم آمادگی جامعه حقوقی و نبود بستر لازم برای اجرایی کردن ضمانت های اجرایی، به معنی نفی حسن نیت در قرارادها و حقوق موضوعه نیست.
# گروه وکلای حقوق بشر
# hr-l.ir
# وکیل برجسته، وکیل درجه یک
# وکیل تاپ، وکیل موفق
# مشاورحقوقی برجسته
# وکیل، مدافع، دادخواه، دادگستر، وکیل مدافع
# تهران وکیل، وکیل کرج، وکیل پایه یک دادگستری، وکیل پایه یک، وکیل خوب، بهترین وکیل
# وکیل کیفری، مشاوره حقوقی تخصصی و حرفه ای، وکیل حقوقی، وکیل خانواده
# یک وکیل خوب و با تجربه
# وکیل مهریه طلاق خانواده کیفری حقوقی ملکی
# وکیل پایه یک دادگستری با تجربه
# پیگیری کلیه دعاوی حقوقی و کیفری توسط بهترین وکلای پایه یک دادگستری
#مشاوره حقوقی 24 ساعته · وکیل متخصص امور کیفری · مشاوره با وکیل خانواده
# دریافت آسان ترین و فوری ترین مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان 24 ساعته با وکیل پایه یک دادگستری، با امکان دریافت ارزان ترین مشاوره حقوقی تلفنی شبانه روزی
# قبول وکالت و مشاوره حقوقی به صورت حضوری و تلفنی در زمینه های مختلف حقوقی ، کیفری ، خانواده ، املاک و امور حسبی
# گروه وکلای حرفه ای وکلای حقوق بشر با مجوز رسمی کانون وکلای دادگستری مرکز
# وکیل سایبری ایران، وکیل دادسرای جرایم رایانه ای پلیس فتا، وکیل فضای مجازی اینستاگرام تلگرام واتساپ، وکیل جرایم اینترنتی، وکیل کسب و کار